پذیرش 09383896476

تلفن تماس دکتر صادقپور جراح قلب جهت مشاوره : 09383896476

آدرس تلگرام جهت مشاوره اینجا را کلیک کنید

مقایسه محاسن و معایب سیتی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی

 از نظر بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق دکتر صادقپور

مزایای آنژیوگرافی

 

از مزایای آنژیوگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنژیوگرافی روشی است که توسط آن می توان در مدت زمانی کوتاه ، وضعیت عروق قلب را بررسی کرد ، پزشک از این طریق می تواند با اطمینان بیشتری نوع درمان را تعیین نماید. آنژیوگرافی درمانی ، دارای کاربرد های بسیار زیادی بوده و در مقایسه با عمل جراحی ، مزایای زیادی دارد مانند : کاهش هزینه ها و عوارض بعد از عمل و کاهش مدت زمان بستری .

در حال حاضر ، آنژیوگرافی به منظور بررسی مغز ، قلب ، ریه ، کلیه ، عروق و دستگاه گوارش به کار می رود. آنژیوگرافی روشی است که نیازی به عمل جراحی ندارد و در صورت نیاز به عمل جراحی نیز ، با کمک آنژیوگرافی ، می توان آن را با صحت و اطمینان بیشتری انجام داد. تصاویر دریافتی از طریق آنژیوگرافی اطلاعات بسیار خوبی درهنگام جراحی به پزشک می دهد.  نتایج آنژیوگرافی از دیگر روش ها دقیق تر است. همچنین پس از بررسی و استفاده از اشعه ایکس ، هیچ نوع پرتوی از اشعه در بدن بیمار باقی نخواهد ماند و معمولا هیچ گونه عوارضی ندارد.

 

عوارض و معایب آنژیوگرافی

 

از جمله معایب و عوارض آنژیوگرافی موارد زیر را می توان عنوان کرد :

آنژیوگرافی روشی است که معمولا بدون درد و مشکل انجام می شود. اما در برخی موارد و در زمان تزریق ماده حاجب ، گاهی احساس بر افروختگی ، تهوع و استفراغ و نوعی احساس ناخوشایند موقت و گرمی و داغ شدن به بیمار دست می دهد. آنژیوگرافی معمولا روشی بی خطر می باشد و اگر در مواردی نادر و در هنگام عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود ، از طریق تزریق دارو به طور مستقیم ، می توان این مشکل را حل کرد. به طور کلی در مواردی بسیار نادر ، آنژیوگرافی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد . عوارضی همچون آسیب عروق ، سکته قلبی یا مغزی ، نارسایی کلیه ( به دلیل ماده حاجب ) ، صدمه به عروق ، آریتمی ، آلرژی به ماده حاجب ، عفونت ، پاره شدن رگ قلب ، خونریزی شدید...

 

مزایای سیتی آنژیوگرافی

 

آزمایش سیتی آنژیوگرافی معمولا بدون درد بوده و زمان زیادی را در بر نمی گیرد. در این روش ، مقدار زمانی که بیمار به حالت دراز کش باقی می ماند طولانی نیست.

از مزایای سیتی آنژیوگرافی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

- نشان دادن گرفتگی عروق به طور کامل

- ساختمان آناتومیک رگ های خونی را دقیق تر از ام آر آی نشان می دهد.

- کم زمان و قابل اطمینان بوده و همچنین تزریق ماده حاجب در بازو نسبت به شریان های بزرگ پا ، احساس ناراحتی کمتری برای بیمار دارد.

- قابلیت انجام کار

- تثبیت ضربان قلب

- تصاویری با دقت بسیار بالا

معروف ترین جراح قلب در ایران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - کلینیک تخصصی قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا قلب انسان - آناتومی قلب - ساختمان قلب - ساختار قلب - تعریف قلب - قلب انسان چگونه کار می کند - پرشیا کلینیک کلینیک تخصصی قلب تهران - بهترین جراح قلب تهران - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com سکته قلبی خفیف - درمان سکته قلبی - پیشگیری از سکته قلبی - انواع سکته قلبی - علائم سکته قلبی در خواب - جراحی قلب بهترین جراح قلب - بهترین جراح قلب تهران - فوق تخصص جراح قلب و عروق دکتر صادقپور - کلینیک فوق تخصصی جراحی قلب پرشیا - www.persiaclinic.com کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - ببهترین جراح قلب بیمارستان بهمن - بهترین فوق تخصص قلب در تهران - جراحی قلب - پیوند قلب - عمل قلب باز - جراح قلب خوب دکتر جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - بترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معروف ترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب در تهران جراحی قلب - پیوند قلب - سکته قلبی - معروف ترین جراح قلب - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا - معروف ترین جراح قلب در ایران - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - جراح قلب - پیوند قلب کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - دکتر قلب خوب - دکتر صادقپور - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - www.persiaclinic.com کلینیک تخصصی پرشیا - دکتر صادقپور بهترین جراح قلب - جراح قلب خوب در تهران - بیماران قلبی چه بخورند - بیماران قلبی چه غذاهایی بخورند - جراحی قلب بهترین جراح قلب - دکتر صادقپور جراح قلب - دکتر جراح قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - جراح قلب تهران - معروف ترین جراح قلب ایران - کلینیک فوق تخصصی پرشیا بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک تخصصی قلب - بیماری های عفونی - جراح قلب و عروق در تهران هزینه پیوند قلب - هزینه جراحی قلب و عروق - هزینه عمل قلب باز - بهترین جراح قلب باز - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - خوب ترین جراح قلب کلینیک تخصصی قلب - کلینیک تخصصی قلب و عروق منطقه 7 - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - پرشیا کلینیک معروف ترین جراح قلب ایران - بهترین جراح قلب و عروق - بهترین جراح قلب کودکان در ایران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب در تهران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب تهران - بهترین جراح قلب - جراحی قلب - www.persiaclinic.com فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معرف ترین جراح قلب در ایران - جراح قلب خوب - جراح بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب

 

عوارض سیتی آنژیوگرافی

 

در همه حالت ها معمولا خطری جزئی در مورد ابتلا به سرطان بر اثر تشعشع زیاد  وجود دارد ، اما باید در نظر  داشت که فواید تشخیص صحیح بسیار بالاتر از خطرات آن است. سیتی آنژیوگرافی برای زنان باردار انجام نمی شود و این امر به دلیل خطرات باالقوه برای جنین می باشد. مادران شیرده نیز باید تا 24 ساعت بعد از تزریق ماده کنتراست ، از شیردهی به کودک خود پرهیز کنند. حساسیت و واکنش به ماده کنتراست ید دار بسیار نادر است . و در صورت هر گونه مشکلی در بخش های رادیولوژی این مشکلات برای بیمار رفع می گردد.

- به طور کلی عوارض سیتی آنژیوگرافی به صورت زیر است که در مواقع نادر اتفاق می افتد:

- حساسیت نسبت به ماده حاجب

- در صورت حرکت کردن بیمار در طی سیتی آنژیوگرافی ، و یا در صورت عدم عملکرد طبیعی قلب ، تصاویر دریافتی تیره و کدر می شود. در این حالت ممکن است رگ های خونی مسدود شده و تصاویر دریافتی قابل تقسیر نباشند.

- صدمه زدن به عملکرد کلیه ها ، که در بیماران کلیوی و دیابتی ممکن است مشاهده شود.

- آسیب دیدن پوست در محل تزریق ماده حاجب

 

مقایسه محاسن و معایب آنژیوگرافی و سیتی آنژیوگرافی

 

آنژیوگرافی نوعی روش تصویر برداری است که در طی آن اجزای گردش خون از جمله : سرخرگ ها ، حفره های قلب و سیاهرگ ها ، از طریق اشعه ایکس ، به تصویر درمی آید. آنژیوگرافی نوعی روش تهاجمی قلبی محسوب می شود . به صورتی که کاتتر و یا لوله ای باریک توسط یک سیاهرگ و یا سرخرگ های پا ، به طرف قلب هدایت می شود و به طور مستقیم ، تصویر برداری ها و اندازه گیری های مورد نیاز به دست می آید. نتایج به دست آمده از طریق آنژیوگرافی شامل : مشخص کردن محل دقیق انسداد داخل عروق ، مشخص کردن عروق کرونری و اندازه انسداد عروق .. می باشد.

در سیتی آنژیوگرافی اسکن قسمت های مختلف بدن ، از داخل رگ ها و عروق کرونر قلب صورت می گیرد. تصویر برداری از طریق سیتی انژیوگرافی بسیار دقیق بوده و عوارض آن نیز بسیار کمتر از آنژیوگرافی است . در سیتی آنژیوگرافی دیگر نیازی نیست که دستگاه تصویر برداری را وارد رگ بیمار کنند. در این روش ، همانند یک  عکس ساده ، از طریق تزریق وریدی دست ، تصویر برداری از عروق انجام شده و بیمار پس از آن بلافاصه می تواند از روی تخت بلند شده و به منزل برود. همچنین هزینه سیتی انژیو گرافی حتی در گران ترین مراکز خصوصی ، به مراتب کمتر از آنژیوگرافی می باشد.

سی تی آنژیوگرافی شامل روشی جایگزینی است که در طی آن با استفاده از اشعه ایکس ، جریان خون را در عروق مشاهده و بررسی می کنند. روش کار به این صورت است که با استفاده از اشعه ایکس ، و همچنین تحلیل های کامپیوتری ، تصاویری را ایجاد می کنند که در طی آن امواج اشعه ایکس ، از بدن بیمار با زاویه های مختلف عبور کرده و پس از آن ، به صورت تصاویری سه بعدی بازسازی می شوند.

در آنژیوگرافی ، در قسمت کشاله ران سوراخ کوچکی ایجاد کرده و سپس کاتتر را که به صورت لوله ای بلند و توخالی است را به داخل رگ رانده و از آن جا به داخل قلب و رگ های کرونر هدایت می کنند . پس از این کار ، ماده ای به اسم ماده حاجب تزریق شده و سپس تصویر رگ ها مشخص می شود. اما در سی تی آنژیوگرافی نیازی به کاتتر نبوده و ماده حاجب مستقیما درون رگ و از دست تزریق می شود.

سی تی آنژیوگرافی روشی کمتر تهاجمی بوده و بیمار احساس امنیت بیشتری دارد.

در تفاوت های آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی می توان قیمت و هزینه را عنوان کرد. در آنژیوگرافی بیمار ساعت ها بستری شده اما در سی تی آنژیوگرافی مدت زمان بستری تنها یک ساعت است.

 

 

متاسفانه توصیه به انجام سیتی آنژیوگرافی به غلط شایع شده است ، در جدول زیر به مقایسه آنژیو گرافی و سیتی آنژیوگرافی پرداخته ایم:

آنژیوگرافی

 

به تزریق ماده حاجب نیاز است.

 

خطر قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

 

به تزریق ماده حاجب نیاز است.

 

خطر قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

سی تی آنژیوگرافی

عوارض

 

تشخیص دقیق میزان گرفتگی داخل عروق کرونر

 

 

در صورت نیاز به درمان،انجام آنژیوپلاسیتی به صورت همزمان شامل تعبیه استنت و بالون و...وجود دارد.

 

خیلی قابل اعتماد نیست.

 

در صورت رویت مشکل در عروق کرونر، نیاز به انجام آنژیوگرافی جهت درمان خواهد بود.

مزایا

نتیجه

علی رغم تبلیغات وسیعی که اخیرا برای انجام سیتی آنژیوگرافی برای بیماران صورت گرفته است ، با توجه به معایب تشخیص قطعی در سی تی آنژیوگرافی انجام سی تی آنژیوگرافی فقط در موارد خاص توصیه می شود.

لذا قبل از اقدام به انجام سی تی آنژیو گرافی و صرف هزینه بالا و اتلاف زمان جهت مشاوره می توانید با دکتر صادقپور جراح قلب از طریق کانال تلگرام یا شماره 09383896476 تماس بگیرید.

عوارض سیتی آنژیو در گوگل

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب

 

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور