پذیرش 09383896476

تلفن تماس دکتر صادقپور جراح قلب جهت مشاوره : 09383896476

آدرس تلگرام جهت مشاوره اینجا را کلیک کنید

علائم بروز بیماریهای قلبی و عروقی

 قلب انسان به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین  اعضای حیاتی بدن نقش مهمی در حفظ حیات انسان ها بر عهده دارد. این عضو قدرتمند با پمپاژ خون ، وظیفه خون رسانی به اعضای بدن و سلول ها را بر عهده دارد. هرگونه اختلال و آسیب در کارکرد این عضو حیاتی سبب بروز مشکلات مهمی در فرد می شود. بنابراین لازم است با پیشگیری های لازم و موثر ، مراقب سلامت قلب خود باشیم. متاسفانه علاوه بر عوامل ژنتیکی و اکتسابی  برخی از عوامل محیطی نیز همانند زندگی در شهر های صنعتی و ایجاد استرس و فشار روحی و روانی و بسیاری از عوامل دیگر ، ممکن است به این عضو حیاتی آسیب های جدی وارد سازند.

هر گونه احساس درد و یا ناراحتی در ناحیه اطراف ناف به بالا باید جدی گرفته شود  حتی اگر مربوط به سایر اندام ها باشد. زیرا اگر احساس ناراحتی در ظاهر مربوط به قلب بوده و بیمار دیرتر از موعد به پزشک متخصص مراجعه کند ، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.

مهم ترین علائم بیماری های قلبی و عروقی شامل:

1. تنگی نفس

2. احساس خستگی

3.  تپش قلب

4. احساس درد در ناحیه قفسه سینه

5. تنگی نفس که در مواقعی به حالتی شبیه به خفگی کنجر شود.

6. حالت تهوع که حتی ممکن است منجر به استفراغ شود

7. سرگیجه

8. تعریق سرد ( عرق سرد یکی از شایع ترین علائم سکته و حملات قلبی در مردان و زنان می باشد. )

9. درد در ناحیه گردن و فک ( درخانم ها شایع تر است )

10. درد در بازوها

11. درد در ناحیه پشت قفسه سینه

12. بی حالی و سستی و ضعف

13. از دست دادن ناگهانی تعادل

14. از دست دادن هوشیاری

 

البته ممکن است این علائم جزء علائم مشترک در بیماری های دیگر نیز باشند و مختص به بیماری قلبی نباشد ، این علائم ممکن است در بیماری های دیگری مانند افسردگی و استرس و اضطراب ، بیماری های گوارشی ، بیماری های ریوی ، کاهش و یا افزایش فشار خون ، سرماخوردگی و آنفولانزا و ... نیز مشاهد  شوند.

 

تنگی نفس :

اگر فردی در هنگام فعالیت بدنی دچار تنگی نفس شده و در زمان استراحت ،  تنگی نفس از بین برود ، باید قلب مورد معاینه قرار بگیرد. همین مورد در زمان تنگی نفس هنگام دراز کشیدن و بهبود آن در زمان ایستاده ، صدق می کند. اگر تنگی نفس مربوط به قلب باشد ، در پی آن ممکن است بزرگ شدن قلب و تغییرات تدریجی در ساختمان قلب را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده است که  یکی از شاخصه های ناراحتی قلبی ، تنگی نفس در هنگام خواب شبانه بوده و در این زمان بیمار با تنگی نفس شدید از خواب بیدار شده و مجبور می شود به حالت نشسته و یا ایستاده قرار بگیرد تا تنگی نفس از بین برود.

این نوع تنگی نفس ممکن است مربوط به نارسایی بطن چپ قلب باشد. گاهی اوقات نیز به دلیل نارسایی در بطن راست قلب ، بیمار ممکن است به خیز ریوی دچار شده و همین امر باعث تنگی نفس در او می شود. ناگفته نماند که تنگی نفس ممکن است دلایل غیر قلبی نیز داشته باشد. مثلا تنگی نفس در افراد پیر و سالخورده ، بیماری آسم ، بیماری ریوی ، کم خونی و گاهی التهاب مجاری بینی باشد.البته بیمارانی که مشکلات گوارشی و سوء هاضمه و ریفلاکس ( برگشت اسید معده به مری و نای ) دارند نیز  ممکن است به تنگی نفس دچار شوند که معمولا در هنگام خواب به وجود می آید.  بیمار در ابتدا می تواند به پزشک عمومی مراجعه کند ،  و پزشک پس از بررسی و تشخیص ناراحتی در قلب ، بیمار را بلافاصله به متخصص قلب معرفی می کند.

معروف ترین جراح قلب در ایران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - کلینیک تخصصی قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا قلب انسان - آناتومی قلب - ساختمان قلب - ساختار قلب - تعریف قلب - قلب انسان چگونه کار می کند - پرشیا کلینیک کلینیک تخصصی قلب تهران - بهترین جراح قلب تهران - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com سکته قلبی خفیف - درمان سکته قلبی - پیشگیری از سکته قلبی - انواع سکته قلبی - علائم سکته قلبی در خواب - جراحی قلب بهترین جراح قلب - بهترین جراح قلب تهران - فوق تخصص جراح قلب و عروق دکتر صادقپور - کلینیک فوق تخصصی جراحی قلب پرشیا - www.persiaclinic.com کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - ببهترین جراح قلب بیمارستان بهمن - بهترین فوق تخصص قلب در تهران - جراحی قلب - پیوند قلب - عمل قلب باز - جراح قلب خوب دکتر جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - بترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معروف ترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب در تهران جراحی قلب - پیوند قلب - سکته قلبی - معروف ترین جراح قلب - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا - معروف ترین جراح قلب در ایران - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - جراح قلب - پیوند قلب کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - دکتر قلب خوب - دکتر صادقپور - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - www.persiaclinic.com کلینیک تخصصی پرشیا - دکتر صادقپور بهترین جراح قلب - جراح قلب خوب در تهران - بیماران قلبی چه بخورند - بیماران قلبی چه غذاهایی بخورند - جراحی قلب بهترین جراح قلب - دکتر صادقپور جراح قلب - دکتر جراح قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - جراح قلب تهران - معروف ترین جراح قلب ایران - کلینیک فوق تخصصی پرشیا بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک تخصصی قلب - بیماری های عفونی - جراح قلب و عروق در تهران هزینه پیوند قلب - هزینه جراحی قلب و عروق - هزینه عمل قلب باز - بهترین جراح قلب باز - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - خوب ترین جراح قلب کلینیک تخصصی قلب - کلینیک تخصصی قلب و عروق منطقه 7 - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - پرشیا کلینیک معروف ترین جراح قلب ایران - بهترین جراح قلب و عروق - بهترین جراح قلب کودکان در ایران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب در تهران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب تهران - بهترین جراح قلب - جراحی قلب - www.persiaclinic.com فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معرف ترین جراح قلب در ایران - جراح قلب خوب - جراح بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب

 

خستگی :

احساس خستگی در فرد یکی از علائمی است که باید به آن توجه شود . خستگی زودرس در موقع فعالیت های عادی اگر با استراحت از بین نرود ،  باید مورد بررسی قرارگیرد . زیرا یکی از عوارض مربوط به نارسایی قلب ، شامل احساس خستگی زودرس و کاهش میزان  برون ده قلبی است . دراین نوع خستگی زودرس ، گاهی شخص دچار بی حالی مزمن همراه با خواب آلودگی می شود که با استراحت برطرف نمی شود. البته این حالت خستگی ممکن است ناشی از افسردگی و اضطراب مزمن و یا ناشی از مشکلات عصبی و عروقی باشد. برای تشخیص دقیق ، مراجعه به پزشک الزامی است.

 

درد در قفسه سینه:

این نوع درد که در قفسه سینه رخ می دهد غالبا در زمان فعالیت شدت یافته و در زمان استراحت  ممکن است برطرف شده و یا کاهش پیدا کندو یا افزایش یابد. در این حالت شخص یک درد فشارنده روی قفسه سینه احساس می کند که ناشی از ناراحتی قلبی است و بیشتر افرادی که این درد را تجربه کرده اند ، آن را شبیه به قرار گرفتن یک وزنه سنگین و بزرگ بر روی قفسه سینه تشبیه کرده اند. افرادی که چنین تجربه ای دارند باید سریعا مورد بررسی پزشک متخصص قرار گیرند. این درد به صورت گسترده  بوده و احتمال دارد  قسمت زیادی از قفسه سینه را دربرگیرد که به صورت  دردی عمیق بوده و فرق زیادی با درد های  سطحی عضلانی و اسکلتی دارند. مهم ترین علت درد قلبی به دلیل کم خونی عروق کرونر قلب است. اسپاسم و گرفتگی این عروق باعث کم خونی عضله قلب و نهایتا درد قلبی می شود. البته توجه به این امر ضروری است که درد در  ناحیه قفسه سینه ممکن است علل غیر قلبی نیز داشته باشد . این درد گاهی شبیه به درد قلبی است. تحت فشار بودن اعصاب گردن و یا آسیب مهره های گردنی و یا مهره های پشتی نیز می تواند باعث درد در قفسه سینه شود. به طور کلی اگر فردی در زمان فعالیت روزانه دچار تنگی نفس شود ،  باید قلب مورد معاینه قرار گیرد . به طور کلی نیز خستگی زودرس ، درد در قسمت قفسه سینه و تنگی تنفس همراه با بی نظمی ضربان قلب از جمله علائمی هستند که حتما باید بررسی شوند.

 

تپش قلب :

اضطراب یکی از عوامل مهم در ایجاد تپش قلب می باشد. به طور کلی ترس از وجود بیماری های مختلف و یا ترس از وجود بیماری ها و ناراحتی های قلبی نیز ممکن است سبب بروز تپش قلب در فرد شود. گاهی اوقات نیز تپش قلب به دلیل کم خونی،ضعف عمومی ، پر کاری تیروئید و آریتمی های قلبی است.

در بعضی مواقع تپش قلب به طور طبیعی اتفاق می افتد. در این گونه مواقع تپش قلب به صورت سریع یا ناگهانی افزایش یافته و تدریجا کاهش می یابد. حملات تپش قلب در این موارد به طور ناگهانی شروع شده و به طور ناگهانی نیز متوقف می شود. در این گونه موارد توصیه می شود که قلب مورد معاینه قرار گیرد. سپس نوار قلب انجام شده و در صورت نیاز اقدامات تشخیصی دیگر صورت پذیرد.

بیماران قلبی بخش زیادی از مراجعات اورژانس را به خود اختصاص می دهند. بخش بسیار زیادی از علائم و نشانه های این بیماران به اندازه ای اختصاصی و دور از ذهن است که با کمی بی توجهی ، باعث تشخیص اشتباه در بیماران می گردد. شایع ترین علت شکایت بیماران قلبی به صورت درد در قفسه سینه به شکل دردی فشار دهنده و انتشار آن به سر دل ، فک و گردن ، کتف ، بازو و یا کل دست چپ می باشد. این درد ممکن است چند دقیقه و یا ساعت ها طول بکشد که معمولا با علائمی دیگر مانند تهوع ، تنگی نفس و سرگیجه همراه است.

همانطور که اشاره شد علائم مشترکی بین بیماری ها وجود دارد. در بیماران مبتلا به آسم و بیماران تنفسی ، تنگی نفس همراه با حالاتی مانند سرفه ، سیاهی لب ها و زبان و خلط ، می باشد. اما در بیماران قلبی ، تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه و یا سرگیجه است.

عرق سرد نیز یکی دیگر از علائم مرسوم در ناراحتی های قلبی به شمار می رود . در صورتی که تعریق سرد همراه با درد قفسه سینه باشد احتمال حمله قلبی می رود اما اگر تعریق سرد همراه با سرگیجه ، ضعف و بی حالی ، تپش قلب باشد احتمال آریتمی های قلبی مطرح می باشد. در نارسایی های شدید قلبی ، عرق سرد همراه با خستگی و تنگی نفس ایجاد می شود. البته ممکن است عرق سرد به دلیل کاهش قند خون در افراد دیابتی باشد . در هر صورت هر یک از عوامل نام برده باید تحت نظر پزشک متخصص بررسی شده و اقدامات لازم در مورد آن ها صورت پذیرد.

 در برخى موارد بيمارى هاى گوارشى و نشانه هاى آن با بيمارى قلبى اشتباه گرفته مى شود. ممکن است علائم ايجاد شده مشترک باشد اما گاهى اين علائم مربوط به بيمارى گوارشى و گاهى نيز مربوط به بيمارى قلبى مى شود. برخى از بيمارى هاى قلبى ممکن است سبب درد معده شوند. در اين صورت نياز به مراجعه به اورژانس ضرورى است.

علائم و ناراحتى هاى ظاهرى و کلى بيمارى يکى از مهم ترين و بهترين  فاکتور هاى تشخيصى در کليه بيمارى هاى قلبى و عروقى به شمار مى رود و بر طبق آن نيز پزشک با استفاده از شرح حال و معاينه دقيق بيمار و استفاده از روش هاى خاص تشخيصى همانند تست خون،تست ورزش، آنژيوگرافي و غيره به بررسي و تاييد يافته هاي باليني بيمار و يا تكميل اطلاعات مهم و مورد نياز ، مي پردازد.

هر چند زمانى که از بيمارى قلبى نام برده مى شود اکثر مردم به سرعت به فکر سکته قلبى مى افتند ، اما در واقع بايد گفت که بيمارى هاى زيادى هستند که به راحتى مى توانند سيستم قلبى و عروقى فرد را دچار اختلال کرده و درگير سازند.

در حال حاضر ، بيمارى هاى قلبى و عروقى از جمله علل مهم مرگ و مير و عدم توانايى افراد در کل دنيا محسوب شده و با روند رو به رشد خود تبديل به مهم ترين و اصلى ترين عامل مرگ افراد در سراسر دنيا شده است. هر چند مضرات و خطرات مربوط به بيمارى هاى عفونى به شدت قابل مشاهده و سريع است که اين موضوع به دليل واگير و مسرى بودن آن ها است ، اما عوارض ناشى از بيمارى هاى مزمن و خطرناکى همچون بيمارى هاى قلبى و عروقى براى بيمار و کل جامعه ، بسيار عميق تر، نگران کننده تر و ماندگار تر است. البته پر هزينه بودن اين بيمارى نيز بايد به اين عوامل افزود شود.

 

بروز بيمارى قلبى و عروقى و احتمال ايجاد آن بعد از سن 40سالگى در مردان 50 درصد و در زنان 40 درصد است. در اين رابطه بايد اين موضوع را اضافه نمود که بعضى از عوامل ايجاد بيمارى هاى قلبى و عروقى مانند سن و نژاد و ژنتيک و جنسيت نيز در اين امر دخيل هستند.

بنابراين روش هايى براى کنترل عوامل خطر ساز و پيشگيرى در به تا خير انداختن بيمارى هاى قلبى و عروقى موثر مى باشند.

 

کسی که درناحیه قفسه سینه احساس درد و سنگینی دارد ممکن است این علائم را به طور مشترک با بیماری های دیگر مانند درد معده و غیره به همراه داشته باشد. زیرا در برخی موارد درد های قفسه سینه به تنهایی شامل دردهای قلبی نبوده و ممکن است شامل درد هایی خفیف و کم خطر باشند. شاید برای اکثر افراد نوعی احساس سنگینی و یا درد خفیف در سینه ایجاد شده باشد ،به طور کلی بنا به گفته پزشکان ، مشکل سوزش پشت جناغ سینه و درد پشت قفسه سینه را با نام سوزش قلب عنوان می کنند. برخی از مشکلات گوارشی و دردهای سیستم گوارش دارای علائمی مشابه با مشکلات قلبی هستند اما این درد ها و علائم نتایج متفاوتی را ایجاد می کنند. تاخیر در تشخیص و رسیدگی و درمان مشکلات قلبی ممکن است سلامت و زندگی فرد را به خطر بیندازند. اولین موردی که در زمان درد باید بسیار به آن دقت کرده و به صورت اورژانسی به این علائم توجه کرد در مورد بیمارانی است که سابقه بیماری قلبی داشته و یاکسانی که برای آن ها استنت قلبی گذاشته شده و یا بیمارانی که به علت گرفتگی عروق، آنژیوگرافی شده اند. این افراد به محض بروز کمترین نشانه ها و علامت ها باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند.

 

اگر محل درد درست در وسط سینه و یا در شانه ، فک ، گردن و یا پشت سینه تان است این درد ها احتمالا درد قلبی است . اما اگر در ناحیه گلو احساس سوزش و درد ایجاد شده و احساس تلخی بر رروی زبان دارید ، این ها احتمالا ناشی از درد های گوارشی هستند. درد های قلبی معمولا همراه با احساس ضعف و خستگی ، سرگیجه ، عرق سرد ، تنگی نفس و سبکی سر همراه است. احساس ضعف کلی همراه با درد ناشی از مشکلات قلبی و عروقی است.  گرما نیز یک عامل مساعد کننده برای مشکلات قلبی و عروقی به شمار می رود. مخصوصا گرمای بالای 40 درجه سانتی گراد و رطوبت بالا که خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

بنابراین با ذکر موارد فوق و تشخیص و افتراق انواع دردها ، بیمار باید برای بررسی شرایط جسمانی و نوع بیماری و همچنین درمان به پزشک متخصص مراجعه کند. بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری های تقریبا مهم و خطرناکی هستند که کوتاهی در پیگیری و درمان آن سبب ایجاد عوارض و آسیب جدی به فرد شده و حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب

 

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور