پذیرش 09383896476

تلفن تماس دکتر صادقپور جراح قلب جهت مشاوره : 09383896476

آدرس تلگرام جهت مشاوره اینجا را کلیک کنید

مغز انسان یکی از پیچیده ترین و مهم ترین عضو بدن انسان محسوب می شود. مغز ، مرکز سیستم عصبی مرکزی بوده و درون جمجمه  و ستون فقرات قرار گرفته است . جمجمه و ستون فقرات مانند حافظ استخوانی می باشند که مغز و نخاع را در بر می گیرند. سیستم اعصاب مرکزی ، از دو قسمت تشکیل شده است که ماده سفید و ماده خاکستری نامیده می شوند . مغز انسان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است . این قسمت های مختلف ،  هر کدام با یکدیگر در ارتباط بوده و در عین ارتباط با هم ، هر یک عملکرد و وظایف مختلفی بر عهده دارند. مغز انسان به دو قسمت تقسیم می شود. بخشی از آن شامل قسمت عصبی و بخشی دیگر نیز ، قسمت محیطی است .

قسمت عصبی مغز مرکزی است برای فعالیت های ارادی و غیر ارادی و قسمت محیطی نیز در برگیرنده اعصابی است که قسمت های مختلف بدن انسان را به بخش عصبی متصل می کند.  مغز انسان از حساس ترین اعضای بدن انسان بوده و سلامت آن بسیار حائز اهمیت است. انسان تا بیش از 30 درصد از کالری (انرژی ) روزانه را مصرف کرده و بیشترین انرژی را نیز از گلوکز خون جذب می کند. این سوخت سریع می سوزد و حتی در هنگامی که انسان خواب است ، مغز او بیشتر از تمام اعضای بدن ، اکسیژن مصرف می کند.

از نقطه نظر فیزیولوژی ، کار مغز و وظیفه آن کنترل کلیه اندام های بدن است. به همین منظور ، سلامت مغز برای تمام اعضای  بدن انسان بسیار مهم بوده و به هم مرتبط هستند.

 

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که مغز دچار نقص در عمل خونرسانی شده و یا اینکه پاره شدن رگ یا همان خونریزی مغزی رخ دهد. در برخی از سکته های مغزی ، ممکن است حالت هوشیاری از بین برود و حالت اغما ء به وجود آید. سکته مغزی در حقیقت یک حادثه نبوده و معمولا به دلیل فرسایش و رسوب رگ های خون رسان مغز ، به وجود می آید. سکته مغزی را نباید موضوعی ساده فرض کرد. سکته مغزی سومین دلیل معمول و شایع مرگ و همچنین یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلیل در ناتوانی های بسیار شدید می باشد. هرچند ، سکته مغزی از نظر الویت پس از بیماری های قلبی ، سلامت روانی و سرطان قرار گرفته است ، اما نباید از اهمیت آن غافل بود.

 بسیاری از افراد سکته مغزی را با سکته قلبی اشتباه می گیرند. البته در این نوع سکته ها ، شباهت هایی هم به چشم می خورد .حملات قلبی در نتیجه مسدود شدن رگ های قلب و سکته مغزی در پی مشکلات رگ های خونرسان به مغز اتفاق می افتد. همچنین در سکته قلبی معمولا علائمی مانند درد ناگهانی قفسه سینه و بازو ، همراه با احساس ضعف و هراس به چشم می خورد. در صورتی که در سکته مغزی معمولا دردی وجود نداشته و غالبا علائمی مانند اختلال در تعادل ، مشکلات گفتاری و بینایی درآن مشاهده می شود.

مغز به عنوان یک عضو فعال و حیاتی به طور مرتب و شبانه روزی ، بدن را تحت کنترل خود دارد. اطلاعات را از دنیای بیرون گرفته و به انسان این امکان را می دهد تا به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که مشکل خونرسانی به وجود آمده و کار قسمتی از مغز را مختل کند. مغز ، از نظر قدرت حفظ و سلامت ، ضعیف بوده و حتی اگر مدت بسیار کوتاهی خونرسانی درآن دچار اختلال شود ، ممکن است عوارض خطرناک و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در نتیجه ، علائم سکته مغزی به طور معمول بسیار سریع بروز کرده و می تواند بسیار شدید باشد.

 

دلایل سکته مغزی

مغز انسان میزان زیادی اکسیژن و همچنین مواد غذایی مصرف می کند. این مواد غذایی و اکسیژن به وسیله گردش خون تامین می شود. معمول ترین علت سکته مغزی در زمانی رخ می دهد که یکی از رگ هایی که تامین کننده این مواد غذایی حیاتی هستند ، با لخته ای خون مسدود شود. این لخته ممکن است در شریانی از مغز رخ داده و یا در جایی دیگر همانند قلب تشکیل شوند.

دومین عامل شایع سکته مغزی به دلیل خونریزی مغزی می باشد. در این زمان یکی از رگ های خونی درون سر ، پاره شده و علاوه بر اختلال در عمل اکسیژن رسانی ، ممکن است که به سبب لخته شدن ، باعث تحریک و تورم شده و به مغز آسیب برساند.

البته مسائل بسیار زیادی باعث بوجود  آمدن این آسیب ها یعنی پارگی رگ و یا لخته شدن خون درمغز شود. موارد زیر عواملی موثر در سکته مغزی هستند مانند :

فشارخون بالا ، سیگار کشیدن ، بیماری های قلبی ...

 

انواع سکته مغزی
علائم سکته مغزی مرتبط با بخش آسیب دیده می باشند. زیرا ممکن است که هر قسمتی از رگ های خونرسان دچار انسداد شده و بنابراین سکته مغزی انواع نامحدودی دارند. البته میزان و شکل خونرسانی هم در افراد مختلف فرق می کند.

 

معروف ترین جراح قلب در ایران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - کلینیک تخصصی قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا قلب انسان - آناتومی قلب - ساختمان قلب - ساختار قلب - تعریف قلب - قلب انسان چگونه کار می کند - پرشیا کلینیک کلینیک تخصصی قلب تهران - بهترین جراح قلب تهران - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com سکته قلبی خفیف - درمان سکته قلبی - پیشگیری از سکته قلبی - انواع سکته قلبی - علائم سکته قلبی در خواب - جراحی قلب بهترین جراح قلب - بهترین جراح قلب تهران - فوق تخصص جراح قلب و عروق دکتر صادقپور - کلینیک فوق تخصصی جراحی قلب پرشیا - www.persiaclinic.com کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - ببهترین جراح قلب بیمارستان بهمن - بهترین فوق تخصص قلب در تهران - جراحی قلب - پیوند قلب - عمل قلب باز - جراح قلب خوب دکتر جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - بترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معروف ترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب در تهران جراحی قلب - پیوند قلب - سکته قلبی - معروف ترین جراح قلب - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک فوق تخصصی پرشیا - معروف ترین جراح قلب در ایران - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - جراح قلب - پیوند قلب کلینیک فوق تخصصی منطقه 7 - دکتر قلب خوب - دکتر صادقپور - دکتر صادقپور جراح قلب - بهترین جراح قلب و عروق - www.persiaclinic.com کلینیک تخصصی پرشیا - دکتر صادقپور بهترین جراح قلب - جراح قلب خوب در تهران - بیماران قلبی چه بخورند - بیماران قلبی چه غذاهایی بخورند - جراحی قلب بهترین جراح قلب - دکتر صادقپور جراح قلب - دکتر جراح قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب خوب - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - جراح قلب تهران - معروف ترین جراح قلب ایران - کلینیک فوق تخصصی پرشیا بهترین دکتر فوق تخصص قلب در تهران - دکتر صادقپور جراح قلب - کلینیک تخصصی قلب - بیماری های عفونی - جراح قلب و عروق در تهران هزینه پیوند قلب - هزینه جراحی قلب و عروق - هزینه عمل قلب باز - بهترین جراح قلب باز - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - خوب ترین جراح قلب کلینیک تخصصی قلب - کلینیک تخصصی قلب و عروق منطقه 7 - بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص قلب و عروق - پرشیا کلینیک معروف ترین جراح قلب ایران - بهترین جراح قلب و عروق - بهترین جراح قلب کودکان در ایران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - www.persiaclinic.com بهترین جراح قلب در تهران - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - جراح قلب تهران - بهترین جراح قلب - جراحی قلب - www.persiaclinic.com فوق تخصص جراحی قلب و عروق در تهران - بهترین جراح قلب بیمارستان رجایی - معرف ترین جراح قلب در ایران - جراح قلب خوب - جراح بهترین جراح قلب - بهترین فوق تخصص جراحی قلب و عروق - بهترین فوق تخصص جراح قلب و عروق در تهران - جراح قلب خوب

 

سکته مغزی ناشی از اختلالات قلبی و عروقی

یکی از عواملی که سبب اختلال در کارکرد قلب می شود ،فشارخون می باشد . فشار خون  به صورت یک دوره ضربان قلب و در دو نقطه اندازه گیری می شود. بالاترین فشار در گردش خون زمانی است که قلب منقبض شده و پایین ترین فشار نیز در زمانی است که قلب در فاصله بین دو ضربان ، استراحت می کند. بنابراین  هنگامی که فشارخون بالا می رود و همچنین در سطح خاصی به طور ثابت می ماند ، کاهش فشارخون باعث کاهش خطر سکته مغزی خواهد شد. مطالعات نشان داده است که در صورتی که بتوان میانگین فشار خون را پایین آورد ، بنابراین شاهد کاهش چشمگیری در بروز سکته مغزی خواهیم بود.

یکی از شایع ترین مشکلات قلبی که احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد بیماری فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. البته احتمال بروز این بیماری با افزایش سن بیشتر شده و تقریبا هر یک نفر از بیست نفر که بالای سن 65 سالگی هستند به این بیماری دچار می شوند. این بیماری در زمانی ایجاد می شود که ضربان قلب فرد نامنظم شده و در نتیجه نامنظم شدن این ضربان ، لخته خون در قلب تشکیل شود. پس از ایجاد لخته خون ، اگر این لخته  ها ، به همراه گردش خون از قلب به مغز برود ، می تواند باعث بروز سکته مغزی شود. درمان این لخته خونی در مغز معمولا با آسپرین و داروهای رقیق کننده صورت می گیرد. درصورت احساس تپش قلب و ریتم نامنظم در قلب توصیه می شود که سریعا به پزشک مراجعه شود.

برخی از مشکلات قلبی نیز میتوانند سبب بروز سکته قلبی شوند. این مشکلات معمولا شامل بیماری هایی می شوند که سبب ایجاد لخته خون در قلب شده و در پی آن سکته مغزی رخ می دهد. یکی از این بیماری ها ، ناهنجاری های مادرزادی قلب می باشد که از زمان تولد وجود داشته است. در صورتی که لخته های خون از قلب خارج شده و باعث مسدود شدن رگ های مهم مغز شوند ، ممکن است باعث ایجاد سکته مغزی شوند. اگر فردی دچار چنین سکته مغزی شود ، متخصصان قلب و عروق به ارزیابی این بیماری می پردازند. سونوگرافی از قلب ،  ( اکوکاردیوگرافی ) باعث تشخیص و بررسی سوراخ در قلب و یا مشکلات دیگر قلبی می گردد. مشکلاتی که سبب تشکیل غیر طبیعی لخته خون می شود نیز از این طریق بررسی می شود.

مشکلات قلبی و عروقی در طی زمان ایجاد می شوند. سرخرگ هایی که قلب و مغز را تغذیه می کنند ، به صورت تدریجی و در طی رسوب سلول ها ، کلسترول و چربی ، ممکن است دچار انسداد شوند . این رسوبات که پلاک نامیده می شوند ، می توانند کنده شده و سبب ایجاد لخته شوند. هنگامی که جریان خون دچار انسداد شود ، ممکن است فرد دچار سکته مغزی و یا حمله قلبی شود.

یکی از مهم ترین علت های سکته مغزی ، بیماری های قلبی می باشد. از موارد مهم مربوط به این عارضه میتوان به نامنظمی ضربان قلب و ارتباط آن با سکته مغزی را نام برد. محققان از طریق بررسی ها و تحلیل اسکن های مربوط به مغز و آزمایش خون در افراد به این نتیجه رسیده اند که در مراحل اولیه بیماری های مربوط به مغز و بیماری قلبی ارتباط زیادی وجود دارد. بیماری های قلبی و مغزی از مشکلات بسیار اساسی و در حال رشدی هستند که زندگی افراد را بعد از میانسالی تهدید می کنند. انفارکتوس میوکارد ، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی ، همگی باعث افزایش خطر سکته مغزی و همچنین زوال مغز می شوند و بر آن تاثیر می گذارند. ارتباط بین قلب و مغز در همان مراحل اولیه بیماری مشخص می شود. طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که افرادی که در دهه 50 سالگی قرار داشته و سابقه بیماری قلبی نیز دارند ، بیشتر در معرض زوال عقل و سکته مغزی هستند.
 همچنین با انجام بررسی های مربوط به ام آر آی مغزی ، و آزمایش خون بیماران سکته مغزی نشانه هایی از بیماری های قلبی در افراد مشاهده شده است .به همین دلیل می توان گفت که قلب و مغز ارتباط بسیار زیادی با هم دارند.
 سلامت قلب انسان به عنوان یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن بسیار مهم بوده و مراقبت از قلب باعث پیشگیری از بیماری ها و اختلالات قلبی ، عروقی می شود. زیرا در صورت بروز مشکلی در قلب ممکن است آسیب های دیگری به سایر اعضای بدن انسان وارد آید. جدا از بیماری های قلبی و لخته شدن خون که باعث سکته قلبی و مغزی می شود ، اضطراب و استرس نیز می تواند سبب سکته  مغزی شود. بر طبق مطالعات انجام شده ،  مشخص شده است که بالا رفتن میزان اضطراب و استرس باعث بروز سکته مغزی می شود. در صورت بروز اضطراب و نگرانی با پزشک مشورت کرده و توصیه های مربوط به حفظ سلامت را به کار گیرید . به منظور جلوگیری از بروز سکته های مغزی و قلبی توصیه های زیر را بکار برید:
غذاهای سالم بخورید
فعالیت فیزیکی و تحرک داشته باشید
وزن تان را کنترل کنید
کلسترول را کنترل کنید
سیگار نکشید
قند خون را پایین بیاورید
سکته مغزی یکی از عوامل موثر و اصلی مرگ و میر افراد در سراسر جهان است . افرادی که دچار استرس و اضراب شدید هستند ، بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند. بالا رفتن میزان اضطراب و استرس ، به میزان زیادی خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. به همین دلیل می توان گفت که احتمال بروز سکته مغزی در افراد مضطرب به مراتب بسیار بیشتر از افرادی است که اضطراب نداشته و آرام تر هستند.

سکته قلبی و مغزی در گوگل

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب

 

 

زمانی اتفاق می افتد که مغز دچار نقص در عمل خونرسانی شده و یا اینکه پاره شدن رگ یا همان خونریزی مغزی رخ دهد. در برخی از سکته های مغزی ، ممکن است حالت هوشیاری از بین برود و حالت اغما ء به وجود آید. سکته مغزی در حقیقت یک حادثه نبوده و معمولا به دلیل فرسایش و رسوب رگ های خون رسان مغز ، به وجود می آید. سکته مغزی را نباید موضوعی ساده فرض کرد. سکته مغزی سومین دلیل معمول و شایع مرگ و همچنین یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلیل در ناتوانی های بسیار شدید می باشد. هرچند ، سکته مغزی از نظر الویت پس از بیماری های قلبی ، سلامت روانی و سرطان قرار گرفته است ، اما نباید از اهمیت آن غافل بود.

 بسیاری از افراد سکته مغزی را با اشتباه می گیرند. البته در این نوع سکته ها ، شباهت هایی هم به چشم می خورد . در نتیجه مسدود شدن رگ های قلب و سکته مغزی در پی مشکلات رگ های خونرسان به مغز اتفاق می افتد. همچنین در سکته قلبی معمولا علائمی مانند درد ناگهانی قفسه سینه و بازو ، همراه با احساس ضعف و هراس به چشم می خورد. در صورتی که در سکته مغزی معمولا دردی وجود نداشته و غالبا علائمی مانند اختلال در تعادل ، مشکلات گفتاری و بینایی درآن مشاهده می شود.

مغز به عنوان یک عضو فعال و حیاتی به طور مرتب و شبانه روزی ، بدن را تحت کنترل خود دارد. اطلاعات را از دنیای بیرون گرفته و به انسان این امکان را می دهد تا به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که مشکل خونرسانی به وجود آمده و کار قسمتی از مغز را مختل کند. مغز ، از نظر قدرت حفظ و سلامت ، ضعیف بوده و حتی اگر مدت بسیار کوتاهی خونرسانی درآن دچار اختلال شود ، ممکن است عوارض خطرناک و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در نتیجه ، علائم سکته مغزی به طور معمول بسیار سریع بروز کرده و می تواند بسیار شدید باشد.

 

مغز انسان میزان زیادی اکسیژن و همچنین مواد غذایی مصرف می کند. این مواد غذایی و اکسیژن به وسیله گردش خون تامین می شود. معمول ترین علت سکته مغزی در زمانی رخ می دهد که یکی از رگ هایی که تامین کننده این مواد غذایی حیاتی هستند ، با لخته ای خون مسدود شود. این لخته ممکن است در شریانی از مغز رخ داده و یا در جایی دیگر همانند قلب تشکیل شوند.

دومین عامل شایع سکته مغزی به دلیل خونریزی مغزی می باشد. در این زمان یکی از رگ های خونی درون سر ، پاره شده و علاوه بر اختلال در عمل اکسیژن رسانی ، ممکن است که به سبب لخته شدن ، باعث تحریک و تورم شده و به مغز آسیب برساند.

البته مسائل بسیار زیادی باعث بوجود  آمدن این آسیب ها یعنی پارگی رگ و یا لخته شدن خون درمغز شود. موارد زیر عواملی موثر در سکته مغزی هستند مانند :

فشارخون بالا ، سیگار کشیدن ، بیماری های قلبی ...

جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
جراحی قلب و عروق , عمل قلب باز , قلب , بایپس قلب , جراحی قل , پیوند قلب , قلب و عروق , دکتر علی صادق پور , جراحی عمومی , رگ قلب جراحی قلب و عروق , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب , دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , دکتر صادق پور طبایی
دکتر امیر حسین صادق پور , دکتر علی صادق پور , جراحی قلب و عروق , جراحی قلب , بیمارستان 502 ارتش , بیمارستان قلب , درمان بیماری قلب
جراحی قلب , جراح قلب , پیوند قلب , پیوند رگ , قلب و عروق , عمل قلب باز , دکتر صادق پور , نارسایی قلبی
بیمارستان قلب, بیمارستان 502 ارتش , بیمار قلب , جراحی قلب و عروق , جراح قلب , پیوند قلب , دکتر علی صادق پور